[Forum] Indstilling af skærmopløsning i RedHat 6.2

From: Bo <miller@nospam.dk>
Date: Sun Jun 25 2000 - 15:09:15 CEST

Hej læser !

Jeg har et spørgsmål om opsætning af Linux RedHat 6.2.

Jeg håber dette er et godt sted at stille spørgsmål - jeg er ikke
synderligt erfaren indenfor disse mailing-liste-baserede systemer.
Hvis jeg er på vildspor, håber jeg læserne kan tilgive at der nu igen er
en grønskolling der famler rundt... :)

Situations-beskrivelse:
Jeg har en p100/64M RAM kørende med Linux RedHat 6.2 - og det er ikke
noget jeg har prøvet før. Hu ha. Maskinen har 3.2 GB harddisk, og et S3-baseret
miro-grafikkort med 2MB RAM.
Jeg har installeret en Workstation, og den laver jo så af sig selv en grafisk
brugerflade, så grønskollinger som mig kan følge med. Brugerfladen er
KDE.

Problem:
Jeg kan ikke ændre skærmopløsningen. Den står i 640x480 8-bit med en
opdatering på 59 Hz, og nægter pure at lade sig ændre.
Jeg har (jævnfør "Linux For Dummies 2nd Edition") hittet programmet
Xconfigurator, men den vil ikke ændre noget af sig selv. Jeg har så
prøvet at tvinge den, og den kommer fint med beskeden "Did you see this
message" mens den tæller ned fra 10 sekunder. Jeg siger OK, hvorefter
jeg kan genstarte X-windows - og der er stadig ikke sket et pip.

Min monitor er en Sony 200SX, som fint kører 1200x1024 / 75Hz, og den er
korrekt sat op i installationen.

Alle forslag er velkomne (dog vil jeg gerne undgå en ominstallation, for
det tog gånnok en krig at installere).

Venligste hilsner
Bo Miller
miller@nospam.dk