[Forum] Re: Lille sprøgsmål omkring kommandoer

From: Bjarke Dahl Ebert <ebert@irisa.fr>
Date: Sun Jun 04 2000 - 12:21:43 CEST

> Thomas Due wrote:

> Et hurtigt spørgsmål til csh/tcsh/bash etc.
>
> Jeg ved at det kan lade gøre at få en oversigt over hvor mange bytes
> et givet bibliotek med indhold fylder.

Nu har andre jo allerede peget på 'du'.

Jeg ville blot lige komme en eventuel misforståelse til livs:
"Kommandoer" som ls, du, ln, cp, osv. ikke er interne kommandoer i
shell'en (bash, ...), men rigtige programmer. F.eks. ligger 'du' i
/usr/bin/du.
Dette er jo i modsætning til "dos-traditionen", hvor mange af disse ting
er indbygget i command.com.

De eneste kommandoer, der er indbygget i en unix-shell, er de
kommandoer, der ændrer den interne tilstand i shell'en, eller som på den
ene eller anden måde benytter denne tilstand. Dette er f.eks. 'cd',
'alias', 'export', 'set', 'source' osv. samt kontrolstrukturer til
shell-programmering ('if', 'while', etc.).

Mvh. Bjarke

--
Bjarke Dahl Ebert, Bruz, Bretagne, France
http://www.irisa.fr/compose/ebert/