Re: SV: [Forum] Erfaringer med VMWare ?

From: Jorgen Frojk Kjaersgaard <jfk@informaticon.dk>
Date: Sat May 27 2000 - 15:11:42 CEST

Jørgen Ramskov wrote:

> uden
> ligger
>
> Hvad er din konfiguration (CPU, RAM, etc.), og hvordan er performance?

500 MHz PIII, 128 MB RAM.

Jeg kører med 32MB tildelt til hver virtuel maskine. De 128 MB RAM er i
underkanten, hvis man vil køre ret meget andet samtidig med at man kører
VMWare. VMWare + StarOffice + Emacs + Netscape giver en del swapping!

Jeg bruger primært VMWare til udviklings- og testformål. Jeg har en FreeBSD
server kørende i VMWare med Apache, Postgres og NeoWebScript (Tcl scripting i
Apache). Det performer udmærket til formålet, men specielt diskperformance er
noget dårligere end hvis man kører direkte på hardwaren udenom VMWare. Win 98
bruger jeg kun til at teste websider med IE. Også det performer rimeligt til
formålet. Det forlyder, at Win95 performer betydeligt bedre under VMWare end
Win98, men jeg har ikke selv prøvet det! Opstarten af Win98 tager meget lang
tid, opstarten af FreeBSD er også langsom, men ikke nær så langsom som Win 98.
Jeg plejer at starte VMWare på et "skrivebord" for sig selv og lave noget
andet mens det bliver klar - man skal ikke sidde og vente på opstarten!

Det korte af det lange er, at hvis du skal bruge VMWare til noget, hvor der er
behov for høj performance (spil, tung grafik mv.) så skal du have en meget
kraftig maskine. Hvis du derimod "kun" skal bruge det til ting, hvor real-time
performance ikke er afgørende, fungerer det rigtig godt. Før jeg fik VMWare
kørte jeg FreeBSD på en Pentium 100MHz med 32MB RAM. CPU intensive opgaver
(compilering mv.) er (ikke overraskende) langt hurtigere på VMWare på
PIII'eren, men disk-intensive ting foregår nok med ca. samme performance.

/jfk

--
Jørgen Frøjk Kjærsgaard, Systemkonsulent (Systems Consultant)
Informaticon ApS * Nørrevænget 143 * 8310 Tranbjerg J * www.informaticon.dk