Re: [Forum] Intern netværk, Linux og Windows og Internet

From: Jesper R. Meyer <jrm@stofanet.dk>
Date: Fri May 26 2000 - 23:48:45 CEST

"Thomas Due" <myth@mail1.stofanet.dk> writes:

> Det det drejer sig om, er at jeg har to computere i hjemmet. Den ene kører
> med Windows 98 og den anden kører en multi boot Win98 og Red Hat 6.1 Linux,
> med Linux som primær platform. Jeg vil gerne have netværket sat op imellem
> de to computere, så det er forholdsvis transperant, nøjagtigt som under
> Windows.

Hvad er det du gerne vil ha'? Fildeling?

Fildeling kan klares med Samba og der er _ikke_ forfærdeligt svært at
sætte op. Det spiller næsetn out-of-the-box og konfigurationsfilen er
relativ læselig + der følger et web-interface med hvis med synes bedre
om det end tekstfiler.

Hvis du gerne vil browse windows shares fra Linux kan du hente en af
de (mange?) GUI ting, f.eks. Gnomba eller LinuNeighborhood der begge
gi'r dig et grafisk interface

> Derudover har jeg Stofanet i huset. Dette er p.t. koblet til Win98 maskinen,
> men jeg har overvejet at flytte den over på Linux maskinen. Grunden til
> dette skyldes at jeg har ladt fortælle at det kan lade sig gøre at dele
> Internet forbindelse meget nemmere når "serveren" kører Linux. Jeg har
> snakket med en supporter ved Stofa som fortalte mig at det er ganske lovligt
> at sætte en såkaldt "Gateway" op og der igennem dele en internet
> forbindelse. Derimod er en "Proxy" ikke tilladt.

Det kan også sagtens lade sig gøre, du smider bare 2 netkort i linux
boxen og lader den masquerade forbindelsen til Stofanet. Masquerading
kan sættes op med ipchains + et par kernemoduler.

> Men ihvertfald for at opsummere:
> Hvordan sætter jeg et netværk, med drev og printer deling, op, og hvordan

Samba er nok svaret.

> sætter jeg Stofanet op på Linux maskinen, og hvordan deler jeg denne med
> resten af netværket.

Du putte et ekstra netkort i linux boxen.

Laver et par ip-kæder eller tre og loader et par moduler (der er et
eksempel i bunden af et firewall-eksemepl Henrik Størner fra SSLUG har
lavet http://www.sslug.dk/sikkerhed/ipchains.html)

Sæt evt. diald til at åbne/lukke forbindelsen
(http://home1.stofanet.dk/jandersen/)

og sætter det bagvedliggende netværk til at pege på linux boxen som
default gateway.

Pice of cake ;-)

Når du så begynder at kede dig igen kan du så sætte en caching
nameserver op, henter mail og fordele lokal etc.

/jrm

--
 Quando omni flunkus moritati (when all else fails play dead)