Re: [Forum] GUI programmering

From: Ole Guldberg Jensen <ole_guldberg@mobilixnet.dk>
Date: Fri May 26 2000 - 18:59:13 CEST

Anders Odgaard wrote:

> Hvad er det bedste valg til udvikling af GUI applikationer, som skal
> fungere både på Linux og M$ boxe? Jeg tænker ikke på
> netværksapplikationer.

Til linux er to "store" GUI "systemer" - Qt (som KDE bruger) og GTK+
(som bl.a. bruges i Gimp og GNOME), begge disse er porteret til windows.
Qt programmer skrives i C++, men GTK+ programmer kan skrives i ligefra
C/C++ til perl, Eiffel, TOM og mange andre. GTK kunne være hvad du leder
efter.

> Perl/Tk fungerer fint, og programmer kan uden at ændre et komma afvikles
> fejlfrit både på min Linux-box og på min Win98 PC. Men ...
> 1) Perl/Tk kan så vidt jeg ved ikke compileres

> 2) Jeg kan altså bedre lide C-programmering (findes der gode værktøjer,
> som kan anvendes i begge miljøer?)
>
> Gode råd, kommentarer forslag udbedes.

En anden, simpel og nem løsning kunne være java - vha. swing (som er
indbygget i java 1.2) kan du lave nemt lave GUI som flyttes fra en
platform til en anden. Jeg ville personligt gå efter en løsning da dette
er _meget_ ukompliceret..

> mvh Anders Odgaard
>
> PS: Jeg så i går et Linux-blad i en butik til en salgspris på DKK 125.
> Den påstemplede engelske pris var GBP 4.50. Kioskejere må virkeligt anse
> Linux-folket for at være fanatikere!!!

Ja..
Hilsen Ole.. der fanatisk køber linux blade :)

--
Login: Ole            			Name: Ole Guldberg Jensen
Directory: /home/Ole                	Shell: /bin/bash