Re: [Forum] To mindre problemer; XF86Config + Gnome Logout

From: Jorgen Frojk Kjaersgaard <jfk@informaticon.dk>
Date: Sat Apr 15 2000 - 16:41:41 CEST

Klaus Kragelund wrote:

> Hej
>
> Jeg har et system med Gnome windows manager og Redhat 6.1 installation
>
> 1: Jeg har mere eller mindre uovervejet brugt den funktion der automatisk
> starter X op når Linux boksen boot'es. Det er også OK, men når jeg vil
> logge ud og returnere til en system prompt, er det ikke muligt. Jeg kan kun
> halt'e / reboot'e systemet - hvad gør jeg ??

Det kommer an på, hvad du er interesseret i...

Du kan altid gå til en konsul med ctrl+alt+F1...F4 og tilbage til X med
ctrl+alt+F7.

Hvis du har konfigureret systemet med X-login er det altid der, du vil komme
tilbage til, når du logger ud. X-login skal ses som et alternativ til
terminallogin. Man kan godt skifte loginmetode mens systemet kører. Det gør
man ved (som root) at skifte runlevel med "init n", hvor n er det ønskede
level. I SuSE giver level 2 tekstuel login og 3 grafisk login - det kan være
andre numre i RedHat, men princippet er det samme. Se kommentarer i din
/etc/inittab. Hvis du ønsker permanent at bruge tekstuel login, kan du ændre
default runlevel deri (eller bruge et tool, der kan gøre det).

> 2: Min opsætning af XF86Config gør, at skærmbilledet har et forkert
> startpixel - dvs er rykket horisontalt. Jeg ved godt hvordan, man ændrer
> startpunktet, men hvordan kan man se hvilken en af ModeLine linierne i
> XF86Config er den aktuelle. Jeg gidder ikke afprøve dem alle.

Brug værktøjet "xvidtune". Det giver en vis beskyttelse mod de værste
fejltagelser - forkerte indstillinger _kan_ brænde grafikkort og skærm af!

--
Jørgen Frøjk Kjærsgaard, Systemkonsulent (Systems Consultant)
Informaticon ApS * Nørrevænget 143 * 8310 Tranbjerg J * www.informaticon.dk