Re: [Forum] kabel internet

From: Andreas Bach Aaen <abach@mail1.stofanet.dk>
Date: Mon Apr 10 2000 - 22:20:58 CEST

On Mon, 10 Apr 2000, Anders M wrote:

> Jeg giver dig ret i at produktet ikke helt lever op til vores tids krav,
> men du må også være realistisk. TeleDK's kabelnet (hybridnettet) kan
> ikke køre upstream fra forbrugerens side, men det er ikke "KUN"
> manglende inversteringsvilje, der gør at nettet ikke laves om til et
> tovejs net. Dette vil kræve at hele TeleDK's kabelnet graves op, og nye
> kabler smides i jorden! Det er lidt af en urealistisk tanke, at TeleDK

Nej. Kablerne kan fint bruges til tovejs kommunikation. Der skal teknikere
ud til samtlige bokse og sætte nye forstærkerenheder og filtre i. Det er
præcis dette Telia Stofa har gjort. Det har koster et 3-cifret
millionbeløb. Dette er dog billigt i sammenligning med nedgravningsprisen.
Her skal du typisk regne med 600 kr. pr meter.

> ville gøre det, blot fordi at man besluttede sig for at "tæppebombe"
> dem, som du selv siger. En anden vigtig faktor er at TeleDK ikke ejer
> hele kabelnettet! En stor del af det, ejes nu af antenneforeninger, som
> ikke lige ligger inde med så mange penge til noget, som muligvis ikke
> bliver en success.

Stofa har præcis det samme problem. De har startet med at levere internet
i de områder de selv ejer + intereserede antenneforeninger som de leverer
til. Da produktet har vist sig at være en succes, er mange af de
resterende fuldt trop.

> Jeg giver dig ret i at produktet ikke er up2date, men det er ikke bare
> lige noget, der er til at ændre!

Nej, TeleDanmark vil hellere satse på deres telefonnet og ISDN og senere
ADSL.
Det er en skam at TeleDanmark ikke blev tvunget til at sælge
kabeltv-divisionen fra til en konkurrent. Herved kunne der være en ærlig
konkurrent til Telia Stofa.

> P.S Jeg vil 10000000 gange hellere have Stofa, men min "boliglocation"
> umuliggøre desværre dette!

Jeg kender andre der er i samme ulykkelige situation som dig. De overvejer
bl.a. CyberShittys flatrate ADSL abonnement. Men det kommer nok først for
alvor til Århus i treidi kvartal.

Mvh
 /\ ,_ _|,_ _ _ _, |¨) _ _ |_ Marius Simonsensvej 7, 2.tv
/¨¨\| )(_|| (-'.-|`-, |¨).-|(_ | ) 8200 Aarhus N, Denmark
Don´t fear the penguins. abach stofanet.dk / aba tbit.dk