Re: [Forum] Dual BOOT Linux/NT

From: Jens Christian Østergaard Andersen <jensc.andersen@get2net.dk>
Date: Wed Mar 22 2000 - 20:12:37 CET

Hej Jesper

Jeg køre en dual boot med linux og NT, og der er nogle ting man skal være
opmærksom på i ved installationen.

1. Installer NT først.
    Det er min erfaring at dette er nemmest, hvis man som jeg ønsker at
bruge lilo til at boote begge systemer. Hvis man
    installere NT sidst, vil den fjerne lilo fra mbr. I øvrigt har NT den
uvane at den vil tage kontrol med alle primære partitioner,
    som er sylige på installations tidspunktet.

2. Sørg for at NT boot ldr ikke kommer til at ligge på en NTFS partition.
    Hvis du vil boote med lilo har jeg erfaret at den ikke kan finde NT
ldr hvis den er placeret på en NTFS partition.
    Det jeg har gjort er at lave en FAT16 patition på 2GB, hvorpå jeg har
selve NT installationen. Jeg har så en noget større
    NTFS partition til at installere Win programmer og gemme mine Win data
på. Denne partition opretter jeg først efter at selve
    NT er installeret.

3. Installer din Linux, og placer lilo i mbr. Jeg kender kun RedHat's
installation, og med den er det nemt at vælge at man også
    vil kunne boote NT fra lilo, samt at placere lilo i mbr.

Hvis du installer på en disk der er større en 8GB, så sørg for at få en
service pack 4 eller højere lagt på NT, inden du installere Linux. De der
har haft den tvivlsomme fornøjelse at installere NT nogle gange vil vide,
så kan NT i sin basis udgave ikke kende en disk der er større end 8GB. Nå
man skal ave Linux på kan man fristes til at sige pyt, jeg ligge jo
alligevel Linux på resten af disken. Men nej, så nemt går det ikke. Jeg
har selv prøvet!!
Det der sker er at NT, efter Linux installationen, på en eller anden vis
kan registrere at der er brugt mere disk plads end den kan se der er til
rådighed. Dette med føre at NT går totalt i blåt før den overhovedet
starter. Det kan ikke redes. Både NT og Linux skal geninstalleres.

Håber du kan bruge min metode.