Re: [Forum] Virus

From: Andreas Bach Aaen <abach@mail1.stofanet.dk>
Date: Thu Mar 02 2000 - 18:09:01 CET

On Wed, 1 Mar 2000, Knud Haugaard Sørensen wrote:

> Jeg har aldrig hoert om eller brugt et antivirus program til Linux.

Der findes adskillelige. De bruges til at checke for vira, der kan køre
under Windows/DOS. Dette er meget praktisk hvis man bruger linux til
mailserver, så windowsmaskinerne ikke får vira ind ad den vej.

> Jeg har ogsaa kun hoert om en virus paa linux.

Der er diskutabelt om der findes een eller ingen virus til Linux. Der kan
snarere være tale om sikkerhedshuller - og dem dukker der jævnligt op. De
fleste er dog ikke nogen, der overhovedet har betydning for
privatbrugeren. Det typiske sikkerhedshul består af at en bruger kan blive
root uden at taste password. For privatmaskinen er dette jo ligemeget, da
brugerne jo har passwordet til både root og den bruger de har oprettet på
maskinen.

> Den hedder GPL og eksister i perfect symbiose med Linux ;-)

Det er ikke særlig flinkt, at komme med en sådan udtalelse Knud uden en
forklaring. GPL er en af de væsentligste licenser for software i en Linux
distribution. Benytter an noget af kildekoden, der er under GPL licensen,
så skal det program man laver også distribueres under GPL. Populært siger
man at licensen smitter. Dette er f.eks. ikke tilfældet for BSD licensen.

Mvh
 /\ ,_ _|,_ _ _ _, |¨) _ _ |_ Marius Simonsensvej 7, 2.tv
/¨¨\| )(_|| (-'.-|`-, |¨).-|(_ | ) 8200 Aarhus N, Denmark
Don´t fear the penguins. abach stofanet.dk / aba tbit.dk