Re: SV: [Forum] GNU/Linux

From: Andreas Bach Aaen <abach@mail1.stofanet.dk>
Date: Wed Feb 09 2000 - 20:50:27 CET

On Wed, 9 Feb 2000, Johannesen,Bjarke BZJ wrote:

> Hej
>
> vi har i kernen snakket en del om vi skal have GNU ind i vores navn. Vi har
> mange forskellige meninger om vi hvorfor og hvorfor ikke, men vi er blevet
> enig om at det ikke kan betale sig at gøre det navn vi nu engang har længre.
> Så skal vi jo også til at skifte adresse.

Det kommer jo an på om vi er et forum for frihedselskende idealister eller
vi mener at bekvemmelighed er godt nok.
Selv er jeg ikke i tvivl, men indrømmer, at jeg må gå på kompromi engang i
mellem. Der var f.eks. en grund til at jeg hoppede på Gnome og ikke KDE
(mens QT stadig var free for noncommercial use only). BSD licenserne og
andre Open Source licenser har det problem, at programmet ikke vil være
frit for alle brugere. Tænk på de kommercielle X-servere, der bygger på
den samme X-Windows kode, som XFree86.

> Jeg ved godt at det meste af Linux idag er fra GNU, og faktisk kunne man

ca. 10 procent af en distribution kan tilskrives Free Software Foundation.
Der er dog mange andre programmer med, der er under GPL.
Den største enkeltdel, der er af BSD type licensen er XWindows. Det er
ca 3,5 % af koden i en distribution, der kan tilskrives X konsortiumet.

> fristes til at sige at en RedHat installation af Linux er Hurd med en anden
> kerne.

Hurd er kun kernen. Den fulde distribution hedder GNU.
Linux var oprindeligt kun en betegnelse for kernen, men er blevet udbredt
til at dække hele distributionen. Dette giver en masse
versionsnummerforviring for nye brugere. Så som Jeg kører med Linux 6.0 !!

> Det har jo altid været GNU's slogan: GNU not Unix.

Unix er netop også hele distributionen, ikke blot kernen.

> Hvad så når XFree86 har været på fordrag i danmark, skal de så hedder
> GNU/XF86/Linux osv??

Nej. Vi hedder heller ikke Wine/Linux User Group.

Der en en kæmpe forskel mellem enkelt applikationer, og så den
friheds ideologi, der ligger bag ved Free Software Foundation.

Mvh
 /\ ,_ _|,_ _ _ _, |¨) _ _ |_ Marius Simonsensvej 7, 2.tv
/¨¨\| )(_|| (-'.-|`-, |¨).-|(_ | ) 8200 Aarhus N, Denmark
Don´t fear the penguins. abach stofanet.dk / aba tbit.dk